Saturday, May 7, 2011

Hari yang sengal!

Sabtu, 7 Mei 2011. Jam 6.45 pagi. Aku bergegas ke dataran merdeka bagi melibatkan diri dalam 'Larian Bersama Bomba 2011'. Dengan semangat yang jitu dan berkobar-kobar, aku bangun seawal 6.00 pagi bagi menyiapkan diri. Memakai baju bernombor penyertaan A370, tanpa melengahkan masa aku bertolak ke Kuala Lumpur.

Tiba di Dataran Merdeka jam 7.20 pagi. Dengan segera aku menyalin pakaian larian dan bergegas ke bahagian pendaftaran. Aku menjadi hairan? Mengapa tidak ramai pelari yang kelihatan? Adakah aku telah terlewat dan acara larian telah dimulakan?

Bertanya dengan seorang pegawai bomba yang kelihatan, dengan selamba dia menjawab. "Larian esok la dik, ni hari hari bomba. Perasmian". "Eh?, ye ke bang? Aik? Saya tak perasan la pulak date dia. Takdak org info saya. Ingatkan hari ni. Hehe". Aku membalas.

Sempat aku bergambar bagi menyimpan kenangan kesilapanku ini. Sedang aku bersiap-siap untuk pulang kerumah, datang sekumpulan bomba yang kebetulan lalu di laluan letak motorsikalku. "Esok la dik", kata seorang officer sambil bersalam denganku. "Takpe, yang penting semangat tu!", katanya lagi. "Tapi jangan tak datang lak esok", sambungnya lagi. "Eh, mesti datang bang", jawabku dengan nada yakin.

Akan ku tunggu esok untuk melepaskan geramku. Tempat pertama akan menjadi sasaranku. Tidak kira penyertaan larian ini disertai oleh para atlit mahupun peserta Kenya!

"Berjaga-jagalah kalian!!"

No comments:

Post a Comment